Ångest och sömnproblem ׀ Sov bättre med växtbaserade läkemedel

ashwagandha och cbd olja mot sömnproblem och ångest

Vi som har rullat runt i sängen och räknat får utan framgång vet att det finns en koppling mellan sömnproblem och ångest. Trots att man kan känna sig ensam om sin nattångest där i mörkret, studier visar att hela 30 % människor i Sverige lider av olika ångestrelaterade sömnproblem.

En god natts sömn inte bara får oss att känna oss energiska och fokuserade utan den är också en nödvändig komponent i kroppens och hjärnans välmående – sömnbrist ökar nämligen risken för att man utvecklar en del hälsobesvär, från övervikt till hjärt-kärl sjukdomar.

Men lycktvis så finns det många beprövade naturliga behandlingar för sömnproblem. I denna artikel kommer att titta närmare på sambandet mellan ångest och sömnproblem och rekommenderar några naturliga behandlingar, nämligen enkla livsstilsförändringar och växtbaserade läkemedel såsom ashwagandha.

Ångest och sömnproblem

Du är inte ensam om dina sömnproblem, snarare tvärtom. Enligt studier lider hela 30 % av befolkningen i Sverige av sömnproblem som oftast är ångestrelaterade.

Innan vi föreslår några enkla ändringar du kan göra till dina rutiner för att kunna somna bättre, låt oss titta på sambandet mellan ångest och sömnproblem.

Kopplingen mellan ångest och sömnsvårigheter

Ångest kan leda till sömnproblem och vice versa, och vår hjärna står vittne till det: man har nämligen upptäckt ett flertal hjärnkopplingar mellan sömnproblem och ångest. Medan den vuxna befolkningen lider av sömnsvårigheter på en stor skala, det är just ungdomar och tonåringar som kämpar med ångestrelaterade sömnproblem som mest – den ålderskategorin unga vuxna rapporterar 9 av 10 problem med kvällsoro och svårigheter med att somna.

Sedan ska vi inte minska påverkan av modern teknik med dess blåskaliga utstrålning på sömnkvalitén. Studier har dessutom visat att regelbunden användning av sociala medier på natten ökade ångest och ledde till låg självkänsla, och därmed hade en negativ påverkan på ens förmåga att somna.

Negativa effekter av sömnbrist

Att inte få tillräckligt med sömn leder till en del hälsoproblem och förhindrar kroppen från att stärka immunförsvaret och producera tillräckligt med cytokiner för att bekämpa infektion. Detta kan leda till att en person kan ta längre tid att återhämta sig från en sjukdom eller ha en ökad risk för att utveckla en kronisk sjukdom.

Sömnbrist kan också leda till en ökad risk för luftvägssjukdomar samtidigt som den förlänger återhämtningstiden.

Inte minst kan brist på sömn påverka ens kroppsvikt även om man inte äter mer som vanligt. Halterna av 2 hormoner som kontrollerar känslor av hunger och mättnad, leptin och ghrelin, påverkas av sömn, och dessutom orsakar sömnbrist frisättning av insulin, vilket leder till ökad fettlagring och en högre risk för typ 2-diabetes.

 

Sömn hjälper också hjärtkärlen att återuppbyggas samt påverka processer som upprätthåller blodtryck och hälsosamma sockernivåer – om du därför inte sover tillräckligt ökar risken för hjärt-kärlsjukdom.

Behandling av sömproblem

Du kan förstås välja att behandla dina sömnsvårigheter med ett av de många kemiska läkemedel som finns på marknaden, men då utsätter du dig för dess många biverkningar och gör ingenting för att utveckla en förmåga att somna på ett naturligt sätt.

Låt oss därför tipsa om några enkla livsstilsförändringar som kan hjälpa dig att somna bättre och om några växtbaserade preparat som är naturligt lugnande.

Livsstilsförändringar

Att göra en positiv livsstilsförändring kan skapa en övergripande känsla av välbefinnande som främjar sömn och hjälper en att minska sin ångestnivå. Dessa förändringar kan dessutom vara ytterst enkla – du har kanske bara inte gjort kopplingen mellan dina sömnrutiner och sömnsvårigheter.

Undvik stimulanter sent på dagen

Stimulanter, såsom koffein, nikotin och träning, konsumerade eller utförda sent på dagen kan påverka kroppens naturliga rytm.

Utveckla en sängrutin

Att somna och vakna vid ungefär samma tider alla dagar i veckan tränar hjärnan att automatiskt koppla av vid en bestämd tidpunkt. Du kan ta det ett steg vidare och utveckla ritualer som du utför varje dag innan du går och lägger dig. Dessa ritualer kan vara allt från att tända en lugnande rökelse, läsa en timme i sängen eller unna sig en ansiktsmask strax före läggdags.

Skapa ett optimalt sovrum

Sovrummet ska vara sval, mörk och tröstande. Skaffa dig persienner, ta bort allt elektronik och undvik starka färger.

Meditation

Denna självklara punkt behöver vi inte gå i för mycket. Hitta din favorit meditationsform och njuta av dess lugnande effekter innan du gr och lägger dig.

Växtabaserade behandlingar

Visst, det finns många lugnande örter man kan plocka i trädgården eller som växter på svenska ängar – ta citronmeliss, valeriana eller rosenrot, till exempel. Medan vi tycker om de alla så ska vi fokusera på dess starkare kusiner från växtriket, ashwaganda och CBD.

Ashwaganda

Ashwagandha är ett kraftigt växtextrakt som används med fördel vid stress, oro och sömnsvårigheter. Den växer mestadels i Afrika, Mellanöstern och Indien och har gula blommor och röda bär som liknar hallon. Som en adaptogen ört som kan hjälpa en person att hantera stress och oro har ashwagandha använts i mer än 2000 år, däribland inom ayurveda.

Som sagt hör Ashwagandha-kosttillskott till adaptogener som motverkar de skadliga effekterna av stress i kroppen genom att sänka nivåerna av stresshormonet kortisol. Adaptogener har dock en mängd andra fördelar, inklusive antiinflammatoriska egenskaper, som alla kan minska stress och oro och motverka sömnlöshet, irritabilitet och oförmågan att koncentrera sig.

Många studier har gjorts på växtens roll i insomnande och stress, och deltagarna brukar rapportera att de har lättare att sova och känner sig mindre oroliga. Studier har också visat att ashwagandha minskar kortisolnivåerna i kroniskt stressade vuxna utan negativa biverkningar.

Ashwagandha anses vara säker för de allra flesta vuxna men vi rekommenderar att ammande eller kroniskt sjuka ska rådfråga med sin läkare innan de börjar använda växten. Har du dock bestämt dig för att skaffa en påse aswagandhapulver? Då ska vi dela ett enkelt recept på en härlig, lugnande dryck du kan unna dig varje dag när läggdags börjar närma sig.

                          Recept: Ashwagandha mjölk

Mixa en tesked aswagandhapulver med en nypa kanel, ingefära eller/och muskot i ett glas. Häll över din favoritmjölk – vanlig eller kokos-, mandel-, ris- eller havredryck (vi tycker att mandel är godast i kombination med ashwagadha) och blanda väl.

Vill du ha din ashawagadhadryck lite sötare kan du lägga till en sked honung, aloesirup eller lite stevia efter smaken. Du kan även göra mjölken lenare genom att mixa in en tesked kokosolja (som du kanske måste smälta innan du blandar in det).

Avnjut varm eller kall (vi tycker att varm framhäver relaxation ännu bättre). Klart!

Cannabidiol (CBD) olja

CBD-olja är en annan kompis från växtriket som kan hjälpa med ångest och dålig sömn. Oljan utvinns ur oljehaltiga cannabisfrön och kan sväljas som den är användas i smoothies och sallader.

SAMMANFATTNING

Ångest och dålig sömn är närkopplade och kan behandlas med livsstilsförändringar som främjar bättre sömn och kan hjälpa en person att utveckla ett hälsosammare sätt att tänka på sömn. Eller så kan du gå den andra vägen vi har rekommenderat och inkludera lugnande växtextrakt i din sömnrutin – i denna kategori tycker vi att ashwagandha och CBD-olja är bäst.

Add a Comment